Saturday, August 14, 2010

Punca-Punca Pencemaran Udara

  • Aktiviti pembangunan dan perindustrian
Perkembangan ekonomi dunia bergantung kepada industri-industri yang menghasilkan barang untuk dieksport atau untuk aktiviti perniagaan domestik. Namun, ini telah menambah buruk keadaan pencemaran udara dunia. Pelepasan nitrogen, sulfur dioksida, hidrokarbon dan karbon dioksida telah membawa kesan sampingan kepada kehidupan alam sekitar.
Selain itu, bukan sahaja gas-gas pencemar dilepaskan oleh industri, manakala habuk-habuk yang mampu mengakibatkan sesak nafas manusia juga dilepaskan.


  • Kenderaan motor
Kenderaan motor merupakan penyumbang pencemaran utama di dunia. Masyarakat moden amat bergantung kepada pengangkutan bermotor seperti kereta, motor, lori, kapal terbang dan sebagainya. Setiap kenderaan motor memerlukan tenaga yang banyak untuk bergerak dan ini perlu melalui proses pembakaran bahan api fosil untuk menghasilkannya. Akibatnya, gas karbon monoksida, nitrus oksida, hydrokarbon dan habuk-habuk.
Pada tahun 2004, 14 juta kenderaan telah berdaftar digunakan di Malaysia. Angka ini adalah 2 kali ganda berbanding dengan sedekad lalu. Manakala penggunaan kenderaan di jalan raya dijangka akan meningkat kepada 1 bilion pada tahun 2020, namum dijangka juga akan mencapai angka itu lebih awal.


  • Pembakaran terbuka
Pembakaran terbuka sering berlaku di kawasan tapak pelupusan sampah, sisa pepejal di kawasan industri dan tapak pembinaan, sisa perladangan, sisa kebun serta pembakaran di hutan simpan. Akibatnya partikel jelaga yang boleh diterbangkan ke jarak jauh oleh angin telah dihasilkan. Akhirnya, keadaan jerebu berlaku di sekeliling tempat.
Keadaan tersebut akan menjadi lebih serius pada musim panas panjang kerana ia turut menyumbang kepada masalah jerebu yang mampu menjejaskan kesihatan awam dan mengurangkan jarak penglihatan.
Contohnya, masalah jerebu yang melanda Malaysia pada tahun 1997 menyebabkan hampir seluruh negara seolah-olah diselubungi 'asap'.


  • Aktiviti harian manusia
Isi rumah menyumbang kepada pencemaran udara melalui penggunaan tenaga untuk mesin dan perkakas elektrik seperti peti sejuk dan penyaman udara. Apabila cecair penyejuk digunakan, gas Klorofluorokarbon (CFC) akan dilepaskan ke udara dan ia mampu menipiskan lapisan ozon. Selain itu, penggunaan peralatan rumah seperti penyembur aerosol yang mengandungi CFC juga menyebabkan pencemaran udara.





Koid Hui Ying (207159)

26 comments:

  1. Its Very Good,Thank you for this information.

    ReplyDelete
  2. thank you very much in the information!!! now I can pass my exam without worrying!!!

    ReplyDelete
  3. THANK YOU...very smart..huhuhu

    ReplyDelete
  4. http://bmpk12.blogspot.my/2010/08/punca-punca-pencemaran-udara.html

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. hii...thx for the gr8 information about air pollution!

    ReplyDelete
  8. very nice! I like the information!!!!! <3

    ReplyDelete
  9. Wow great information!Now I can pass my presentation. but...... I wonder that is this suitable for primary 5 students???

    ReplyDelete
  10. Tq so much !! My teacher ask me to do skrap book about this and yeah i got it !!!

    ReplyDelete
  11. Mak awi yg punca bakar sampah dan menyebabkan jamban terbakar

    ReplyDelete
  12. thank you<3 this information was good to me and everyone

    ReplyDelete
  13. Good information for doing my homework.tqvm😙😙

    ReplyDelete
  14. i very-very love the people send this pencemaran...............................................................

    ReplyDelete